آموزش هوش تجاری از ۰ تا ۱۰۰

  • ۰
  • ۰

استراتژی هوش تجاری طرح اولیه شما برای تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از داده ها در شرکت است. شما به یک استراتژی نیاز دارید زیرا صرفاً انتخاب فناوری مناسب و پیاده سازی یک پلتفرم نرم افزاری برای تحقق بازگشت سرمایه کافی نیست. برای ایجاد یک استراتژی، باید سه چیز را تعیین کنید. چگونه پلتفرم نرم افزار را مستقر خواهید کرد؟ چگونه داده ها را برای تجزیه و تحلیل مدیریت خواهید کرد؟ و چگونه می توانید افراد خود را قادر به تصمیم گیری آگاهانه و مبتنی بر داده ها کنید؟ یک استراتژی هوش تجاری به شرکت شما کمک می کند تا از مزایای داشتن بینش عملی بهره مند شود. مثال‌ها شامل دسترسی به معیارهای عملکرد فروش، پیش‌بینی حقوق منابع انسانی، و اطمینان از اینکه بخش حمل‌ونقل شما می‌داند چه چیزی را هر روز ارسال کند، می‌شود. موفقیت از نزدیک شدن سیستماتیک به پروژه با یک استراتژی BI تعریف شده، شامل کشف، برنامه ریزی، و اجرای اندازه گیری شده حاصل می شود.

مراحل ایجاد یک استراتژی BI
استراتژی BI شما باید ابتدا با اهداف و چشم انداز کسب و کار شما هماهنگ باشد. با هوش تجاری، داده ها می توانند باعث تحول در سازمان شما شوند. این ابتکار داده های قابل اعتماد و مرتبط را در دستان کارمندان قرار می دهد تا بتوانند هر روز تصمیمات آگاهانه بگیرند. اکنون می توانید با پیروی از طرح ما این تحول را شروع کنید.

1. اسپانسر انتخاب کنید
در حالت ایده‌آل، انتخاب شما برای حمایت مالی از پروژه و دریافت خرید از سایر کارمندان سطح بالا باید یک رهبر در سطح اجرایی باشد. قبل از شروع، شما نیاز به مشارکت و همسویی با چشم انداز BI در شرکت دارید. سازمان‌هایی که برای داده‌ها در هر بخش ارزش قائل هستند، یک مدیر ارشد داده را برای حمایت از ابتکار عمل BI منصوب می‌کنند. CDO یا سایر حامیان اجرایی باید پشتیبانی و آموزش مورد نیاز برای استقرار را در نظر بگیرند و در نظر بگیرند که چگونه این پلتفرم را برای کل شرکت توسعه دهند. حامی خود را در مورد پیشرفت خود به روز نگه دارید. هنگامی که پلتفرم BI خود را راه اندازی کردید، و طبق انتظار کار می کند، گزارش های ارزشمند و قابل مشاهده ای ایجاد کنید تا با حامیان خود به اشتراک بگذارید. به اسپانسر خود و در نتیجه شرکت، ثابت کنید که استراتژی شما کارآمد است. برای اطلاعات بیشتر، نقش ها و مسئولیت های حامی اجرایی در طرح تابلو را ببینید.

2. پلتفرم BI خود را انتخاب کنید
یک پلت فرم نرم افزار BI می تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما کل استراتژی BI شما نیست. اکنون که یک حامی برای این ابتکار انتخاب کرده‌اید، می‌توانید پلتفرم‌های BI را ارزیابی کنید تا مناسب طرح خود را پیدا کنید. بسیاری از پلتفرم‌ها عملکردهای مشترکی دارند، و شما باید در مقیاسی از اهمیت به ویژگی‌های زیر رتبه‌بندی کنید:

دسترسی به داده ها و مشاهده محتوای مرتبط
تعامل با داده ها در یک رابط بصری
توانایی غواصی عمیق تر در داده ها و کشف بینش های جدید به تنهایی
اکتشافات بینش جدید را در یک محیط تحت کنترل با رویکردی از پایین به بالا ارتقا دهید
در تجزیه و تحلیل داده ها و به اشتراک گذاری تجزیه و تحلیل تصویری با دیگران همکاری کنید
برای اطلاعات بیشتر، به ارزیابی پلتفرم مدرن BI مراجعه کنید. وقتی تصمیم گرفتید که چه کسی حامی BI شما خواهد بود و از چه پلتفرمی برای تجزیه و تحلیل استفاده کنید، گام بعدی شناسایی و مشارکت ذینفعان کلیدی است.

3. ذینفعان کلیدی را شناسایی کنید و آنها را درگیر کنید
هوش تجاری ممکن است شامل نرم افزار باشد، اما این بدان معنا نیست که فقط یک پروژه فناوری اطلاعات است. BI همچنین به داده های مالی نیاز دارد، اما این بدان معنا نیست که این فقط نگرانی بخش مالی است. شما باید یک نماینده از هر تیمی که تحت تأثیر طرح BI شما قرار گرفته است بیاورید. آنها را زود درگیر کنید و با آنها مصاحبه کنید. از آنها بپرسید که چگونه از داده ها در کار خود استفاده می کنند، چه چیزی برای آنها مفید است و چه چیزی برای آنها کار نمی کند. از این بینش ها برای تنظیم دامنه BI خود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر، نقش‌های مصرف‌کننده محتوای تابلو را در طرح بلوپرینت Tableau ببینید.

4. تیم BI خود را جمع آوری کنید
تیم BI شما مسئول اجرای استراتژی شما خواهد بود. اگر سازمان شما کوچک است، می توانید افراد جدیدی را استخدام کنید یا از افراد بخواهید چندین کارکرد را انجام دهند. پلتفرم‌های BI اطمینان حاصل می‌کنند که گزارش‌ها و داشبوردها برای غیر تحلیل‌گران (که به عنوان هوش تجاری سلف‌سرویس شناخته می‌شود) در دسترس و قابل دسترسی هستند. با این حال، برای راه اندازی و اجرای صحیح پلت فرم، به این تیم متقابل برای اجرای طرح BI نیاز دارید. اینها برخی از نقش ها و مسئولیت های تیم پروژه BI هستند:

یک مالک خدمات فناوری اطلاعات یا مدیر تجزیه و تحلیل برای مدیریت پلت فرم نرم افزار
یک معمار سازمانی که پلتفرم را با معماری داده های موجود ادغام می کند
یک مدیر سایت برای سازماندهی محتوا و ایجاد گروه های کاربری و مجوزها
یک مباشر داده برای قرار دادن داده ها در زمینه و مستندسازی فرآیندها و رویه های استفاده از پلت فرم
اما اینها همه افراد درگیر در پروژه نیستند. شما همچنین به یک کمیته راهبری و حامی اجرایی نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که پروژه ضرب الاجل خود را رعایت می کند. برای اطلاعات بیشتر، نقش‌ها و مسئولیت‌های تیم پروژه Tableau را در Tableau Blueprint ببینید.

5. محدوده BI را تعریف کنید
قبل از استقرار نرم افزار هوش تجاری، باید تصمیم بگیرید که BI برای سازمان شما چه معنایی دارد. هوش تجاری به معنای استفاده از داده ها برای تصمیم گیری تجاری است. اما شما باید تعیین کنید که چگونه در عملیات روزانه شرکت شما کار می کند و کدام بخش از BI استفاده می کند. به عنوان مثال، کوکاکولا داشبوردهای سفارشی شده ای را برای متخصصان خدمات مشتری ایجاد کرد. Chipotle یک نمای واحد از مکان های رستوران خود ایجاد کرد تا عملکرد بین آنها را مقایسه کند. HelloFresh گزارش خودکار نتایج کمپین را ایجاد کرد و صدها ساعت در زمان تجزیه و تحلیل صرفه جویی کرد. نمونه های زیادی از شرکت ها وجود دارد که از هوش تجاری به روش های نوآورانه استفاده می کنند. تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید BI را برای حمایت از اهداف شرکت خود ادغام کنید. پس از اینکه تعریف عملیاتی خود را از هوش تجاری تعریف کردید، باید تصمیم بگیرید که کدام بخش از شرکت خود را ابتدا شامل شود. آیا از هوش تجاری برای درک و پیش بینی عملکرد مالی، منابع انسانی، زنجیره تامین یا تغییرات موجودی استفاده می کنید؟ آیا ترکیبی از اینها یا چیز دیگری را به طور کامل تجزیه و تحلیل خواهید کرد؟ قبل از اینکه به مراحل بعدی بروید، دامنه تجزیه و تحلیل در کسب و کار باید روشن باشد. هنگامی که دامنه تجزیه و تحلیل مشخص شد، باید آنچه را که می خواهید در آن داده ها اندازه گیری کنید، انتخاب کنید. مشخص کنید که کدام معیارها و گزارش ها بیشترین اولویت را برای رهبری شرکت شما دارند. این گزارش‌ها باید شامل شاخص‌های کلیدی عملکرد شما (KPI) باشد که با اهداف کلی شرکت برای اندازه‌گیری موفقیت همسو باشد. اینها می توانند معیارهای داخلی در مقایسه با معیارهای عملکرد گذشته و همچنین معیارهای خارجی باشند. چه شاخص های کلیدی موفقیت در صنعت شما را نشان می دهد؟ تحلیل رقابتی در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از هوش تجاری است. ابزارهای BI به سازمان ها این امکان را می دهند که عملکرد رقبا، تغییرات بازار و تغییرات رفتار مشتری را نظارت کنند. شما می توانید این کار را با تجزیه و تحلیل مطالعات موردی، وبلاگ ها، مقالات، ویدئوها و غیره رقبا انجام دهید. پس از تعیین محدوده هوش تجاری خود، احتمالا متوجه خواهید شد که اجرای BI چقدر پروژه بزرگی خواهد بود. اکنون باید منابع افراد خود را برای اجرای استراتژی خود شناسایی کنید. برای اطلاعات بیشتر، به مانیتورینگ تابلو در تابلوی تابلو مراجعه کنید.

6. زیرساخت داده خود را آماده کنید
هوش تجاری برای انجام یک تحلیل دقیق باید منابع داده روشنی داشته باشد. به طور سنتی، پلتفرم های BI داده ها را از یک انبار داده وارد می کنند. با BI مدرن، می توانید داده ها را از چندین منبع تجزیه و تحلیل کنید. ما بین دو نوع داده تفاوت قائل می شویم: قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد. داده‌های مورد اعتماد در پایگاه‌های داده ذخیره می‌شوند یا به راحتی به پایگاه‌های داده مانند صفحات گسترده، داده‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، داده‌های مالی و غیره وارد می‌شوند. این داده‌هایی است که احتمالاً در تجزیه و تحلیل‌های تجاری قبلی استفاده کرده‌اید. داده‌های غیرقابل اعتماد اطلاعاتی مانند ایمیل‌ها، مکالمات با مشتریان، فرآیندهای کسب‌وکار، تصاویر، اخبار، مجلات تجاری و غیره هستند. با BI مدرن، می‌توانید داده‌های غیرقابل اعتماد را برای تجزیه و تحلیل وارد یک محیط کنترل‌شده و امن کنید. تیم BI باید سهامداران و مصرف کنندگان اطلاعات را بررسی کند تا ببیند قبل از استقرار پلت فرم BI به چه منابع داده ای برای تجزیه و تحلیل نیاز دارند. برای اطلاعات بیشتر، موارد استفاده Tableau و منابع داده در Tableau Blueprint را ببینید.

7. یک نقشه راه هوش تجاری تهیه کنید
تیم BI باید یک نقشه راه برای اجرای استراتژی شما ایجاد کند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام ایجاد نقشه راه BI در نظر بگیرید:

نقاط عطف و وابستگی ها مانند زمانی که انبار داده شما آماده می شود را پیگیری کنید
به آینده نگاه کنید و در صورت نیاز نقشه راه خود را تطبیق دهید
فعال باشید، نه واکنش پذیر

تصمیم بگیرید که چه زمانی پلتفرم شما راه اندازی می شود و چه زمانی انبار داده شما برای ابتکار BI شما آماده می شود. برای تطبیق نقشه راه BI خود در صورت لزوم آماده باشید. هوش تجاری زمانی سودمند است که فعال باشد. اگر استراتژی BI شما بر واکنش به درخواست‌های گزارش موقت متمرکز باشد، از هوش تجاری تا حد توان خود استفاده نخواهید کرد. زمانی که رویدادهای جدیدی مانند کسب و کار جدید، ابتکارات جدید، تغییرات در بازار یا تغییر در رفتار مشتری رخ می دهد، روی نقشه راه خود علامت بزنید.

اجرای موثر استراتژی BI
پیاده سازی پلت فرم نرم افزار BI پروژه ای در چارچوب استراتژی کلی خواهد بود. بخش فناوری اطلاعات شما به شدت درگیر این جنبه خواهد بود و ممکن است ایده های خود را برای به کارگیری ابزار BI داشته باشد. با این حال، آنها اغلب باید با استفاده از یک طرح مدیریت پروژه چابک یا سنتی با یک حلقه بازخورد داخلی، با تیم BI در ارتباط با پیشرفت خود در ارتباط باشند. قبل از استقرار، ساختار گزارشگری را برای تیم BI ایجاد کنید. آنها در کجای نمودار سازمانی گسترده تر زندگی می کنند؟ تصمیم بگیرید که تیم BI به چه کسی گزارش می دهد و فرمت این گزارش ها چیست. در نهایت، برای تصمیم گیری در مورد مجوزهای امنیتی برای ذینفعان BI، با IT کار کنید. شما می خواهید که ذینفعان بتوانند به داده ها دسترسی داشته باشند و با آنها کار کنند، اما همچنین باید از امنیت داده ها اطمینان حاصل کنید. پیاده سازی خود را با یک حلقه بازخورد تعبیه شده در طرح به فازها تقسیم کنید. ذینفعان، تیم BI و فناوری اطلاعات خود را فعال کنید تا با پیشرفت پروژه به یکدیگر بازخورد بدهند. حتی عمیق تر در استراتژی غوطه ور شوید و این مراحل استراتژی Analytics را در Tableau Blueprint مرور کنید.

  • ۰۱/۰۸/۱۰
  • sahar saha sql

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی