آموزش هوش تجاری از ۰ تا ۱۰۰

  • ۰
  • ۰

هوش تجاری (BI) داده هایی را ارائه می دهد که به شرکت ها کمک می کند تا تصمیمات به موقع و آگاهانه بگیرند. در این مقاله به این می پردازیم که چگونه اجرای اسرار تجاری در سازمان ها مزیت رقابتی آنها را افزایش می دهد. در ادامه به بررسی نمونه های موفق اجرای اسرار تجاری در شرکت های مختلف می پردازیم.
هوش تجاری (BI) چیست؟
هوش تجاری فناوری است که شرکت ها را قادر می سازد تا داده ها را از منابع مختلف استخراج و یکپارچه کنند و از آن برای تجزیه و تحلیل کسب و کار خود استفاده کنند.
BI شامل چندین ابزار و تکنیک برای تبدیل داده های خام به اطلاعات معنادار است.
سیستم های هوش تجاری چهار جزء اصلی دارند:
انبار داده اطلاعات یک سازمان را از منابع مختلف در یک منبع واحد و قابل اعتماد ذخیره می کند.
ابزارهای تحلیل و مدیریت داده ها عملیات داده کاوی را بر روی این انبارهای داده انجام می دهند.
ابزارهای مدیریت عملکرد کسب و کار، پیشرفت کسب و کار را به سمت اهداف تجزیه و تحلیل و پیگیری می کنند.
رابط کاربری (داشبورد تعاملی با گزارش ها و ابزارهای تجسم داده ها) به کاربران امکان دسترسی سریع به اطلاعات و بینش های آنها را می دهد.
پلتفرم تحقیقات بازار آلمان Statista میزان داده های تولید شده در سال 2024 را 149 زتابایت تخمین زده است. این حجم زیاد داده یا به عبارتی کلان داده، اهمیت سیستم های هوش تجاری را در کسب مزیت رقابتی نشان می دهد. بسیاری از سیستم های هوش تجاری از هوش مصنوعی و سایر قابلیت ها برای تجزیه و تحلیل عملیات خود استفاده می کنند.
یادداشت های مهم:
هوش تجاری ابزارها و تکنیک های زیادی برای تصمیم گیری درست و هوشمندانه ارائه می دهد.
شرکت های موفق از سیستم های تجاری برای به دست آوردن بینش از داده ها استفاده می کنند.
تصمیمات مبتنی بر داده مبتنی بر هوش تجاری به شرکت ها کمک می کند در بازار رقابتی پیشتاز باشند.
تجزیه و تحلیل کسب و کار چه ارزش هایی ایجاد می کند؟
ارزش اصلی هوش تجاری توانایی تصمیم گیری مبتنی بر داده است.با خدمات BI، داده های خام را می توان به بینش های ارزشمند و ارزشمندی تبدیل کرد که تغییرات اساسی را در کسب و کار به ارمغان می آورد.
سیستم های اطلاعات کسب و کار تجزیه و تحلیل را بر اساس داده های گذشته، داده های فعلی و داده های احتمالی آینده انجام می دهند.
تحلیل توصیفی:
این تحلیل ها نشان می دهد که در داشبوردها، انبارهای داده، گزارش های تجاری چه اتفاقی افتاده یا افتاده است. و جداول خلاصه اگر به درستی مدیریت شود شما قادر خواهید بود مشکلات و فرصت های بهبود را شناسایی کنید.
تجزیه و تحلیل پیش بینی:
این تجزیه و تحلیل های پیشرفته شامل داده کاوی برای پیش بینی آنچه ممکن است در آینده رخ دهد و آنچه محتمل است، می شود. از مدل های پیش بینی و یادگیری ماشین استفاده می کند.
دستور پخت را بررسی کنید:
این مطالعات نشان می دهد که چرا باید یک اقدام خاص انجام شود. تجزیه و تحلیل تجویزی بهینه‌سازی، شبیه‌سازی، مدل‌سازی تصمیم و بهترین تحلیل را برای تصمیم‌گیری مدیران کسب‌وکار فراهم می‌کند.
نرم افزار هوش تجاری منابع داده های فروش، بهره وری، مالی و بسیاری دیگر را جمع آوری می کند. بسیاری از شرکت ها از داده ها برای سنجش عملکرد خود در برابر رقبا استفاده می کنند.
مثال ها: نمونه های موفق پیاده سازی هوش تجاری
اتخاذ تصمیمات سریع و مبتنی بر داده، کلید موفقیت سازمان ها است. انتظارات بالای مشتریان، رقابت جهانی و حاشیه سود محدود به این معنی است که بسیاری از سازمان ها، صرف نظر از اندازه یا صنعت، به هوش تجاری به عنوان یک مزیت رقابتی نگاه می کنند.
چه نمونه های موفقی از نرم افزار هوش تجاری را می شناسیم؟ در ادامه به معرفی برخی از شرکت هایی می پردازیم که شیوه های هوش تجاری آنها منجر به تغییرات اساسی شده است.
Lotte.com: ایجاد هوش تجاری باعث افزایش درآمد در این سازمان می شود.
این وب سایت یکی از پلتفرم های خرید آنلاین پیشرو در کره با بیش از 13 میلیون مشتری است.
چالش: با وجود یک میلیون بازدید روزانه از سایت، مدیران قبل از پرداخت باید دلیل ترک سایت را بدانند.
راه حل: دستیار مدیر کل بخش بازاریابی گروه اولین سیستم تحلیل رفتار آنلاین را برای تجزیه و تحلیل تجربه مشتری در کره جنوبی معرفی کرد. مدیریت از این اطلاعات برای درک رفتار مشتری و اجرای برنامه های بازاریابی و تغییرات وب سایت استفاده کرد.
نتیجه: افزایش قابل توجهی در وفاداری مشتری و افزایش 10 میلیون دلاری در فروش پس از یک سال، با بینش های به دست آمده از برنامه جدید تجزیه و تحلیل هوش تجاری، به دست آمد. تغییراتی که برای این منظور در وب سایت ایجاد شده است در واقع کوتاه شدن فرآیند پرداخت و انتخاب زمان تحویل مورد نظر کاربر است.
سمنتوس آرگوس: بهره وری مالی این شرکت با پیاده سازی هوش تجاری بهبود یافته است.
سمنتوس آرگوس یک شرکت تولید کننده سیمان است که مراکزی در آمریکای جنوبی و مرکزی و کارائیب دارد.
چالش: این شرکت به دنبال راهی برای افزایش مزیت رقابتی و تصمیم گیری بهتر است.
راه حل: این سازمان یک مرکز تجزیه و تحلیل تجاری مجزا ایجاد کرده است. این شرکت برای ایجاد ارزش از داده ها، روی تحلیلگران تجاری با تجربه و دانشمندان داده سرمایه گذاری کرده است.
نتیجه: این شرکت توانست از داده های بزرگ برای استانداردسازی فرآیندهای مالی خود استفاده کند و به بینش عمیقی دست یابد که سودآوری را افزایش می دهد.
نمونه هایی از پیاده سازی هوش تجاری در شرکت های بزرگ و اول:
نتفلیکس:
148 میلیون کاربر این شبکه از اثربخشی پیاده سازی هوش تجاری در این شرکت صحبت می کنند. نتفلیکس چگونه از هوش تجاری استفاده می کند؟ این شرکت از داده ها به روش های مختلفی استفاده می کند. به عنوان مثال، ایده های برنامه نویسی جدید را بر اساس مشاهدات قبلی کاربر ایجاد کنید.
نتفلیکس همچنین از روش های تجاری برای تشویق کاربران به تعامل با محتوای خود استفاده می کند. این سرویس در تبلیغ محتوای هدفمند به قدری خوب است که سیستم توصیه آن بیش از 80 درصد محتوای پخش را هدایت می کند.
استارباکس:
استارباکس میلیون ها داده خرید مشتری را از طریق برنامه کارت وفاداری محبوب و برنامه تلفن همراه خود دارد.
با استفاده از این داده‌ها و ابزارهای هوش تجاری، این شرکت خریدها را پیش‌بینی می‌کند و گزینه‌های بالقوه‌ای را برای خرید از طریق برنامه‌ها و ایمیل ارائه می‌دهد. این سیستم مشتریان را به فروشگاه می برد و فروش را افزایش می دهد.
تسلا:
این شرکت خودروسازی نوآور از BI برای اتصال بی سیم وسایل نقلیه خود به دفاتر شرکت برای جمع آوری داده ها استفاده می کند. این روش خودساخته مختص مشتری است و مشکلات احتمالی مانند خرابی قطعات، ترافیک یا خطرات جاده را پیش‌بینی می‌کند. نتیجه اجرای هوش تجاری، تصمیم گیری های هوشمندانه تر برای بهبود رضایت مشتری و محصولات است.
توییتر:
این شبکه اجتماعی محبوب از BI همراه با هوش مصنوعی برای شناسایی محتوای مناسب استفاده می کند. این الگوریتم ها 95 درصد از حساب های تعلیق شده مرتبط با تروریسم را شناسایی کرده اند.
هوش تجاری و هوش مصنوعی به بهبود تجربه کاربری در این شبکه کمک می کند. کارمندان توییتر و ابزارهای هوش تجاری آن، جریان های ویدیویی را در زمان واقعی نظارت می کنند و آنها را بر اساس محتوا دسته بندی می کنند.
آنها از این داده ها برای بهبود قابلیت های جستجو و شناسایی ویدیوهایی که کاربران ممکن است به آنها علاقه مند باشند استفاده می کنند.
اوبر:
این شرکت از هوش تجاری در جنبه های مختلف کسب و کار خود استفاده می کند. یکی از مصادیق آن افزایش قیمت هاست. الگوریتم‌ها شرایط ترافیک، زمان سفر، در دسترس بودن راننده و تقاضای فعلی مشتری را کنترل می‌کنند. در نهایت قیمت ها با توجه به این عوامل تعدیل می شوند.
والمارت:
این غول خرده‌فروشی از BI استفاده می‌کند تا بفهمد رفتار آنلاین چگونه می‌تواند بر فعالیت‌های مشتری در فروشگاه تأثیر بگذارد.
با تجزیه و تحلیل شبیه‌سازی‌ها، والمارت می‌تواند الگوهای خرید مشتری را بفهمد، به عنوان مثال، چند عینک آزمایشی در روز خریداری می‌شود و چه ساعت‌هایی از روز یا ماه بیشتر است. .

  • ۰۱/۰۵/۰۴
  • sahar saha sql

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی