محصولات، هنگام بررسی سیاست های سازمان در مورد قیمت گذاری و مشتریان؛ ردیابی داده های فروش در رابطه با این متغیرها می تواند موفقیت یا شکست سیاست های یک سازمان را تعیین کند. در دنیای تجاری بسیار رقابتی امروزی، داده های بازاریابی نقش مهمی در موفقیت سازمان شما در میان سایر فروشندگانی دارد که برای سهم بازار مشابه مبارزه می کنند. مشتریان می توانند آنچه را که می خرند پیگیری کنند. کمبود تقاضا برای چه چیزهایی را تجربه می کنید؟ به شما درک درستی می دهد که کدام فروشگاه ها یا مناطقی برای فروش مشکل دارند.
با این هوش می توانید موقعیت کسب و کار خود را ارتقا دهید، فروش را افزایش دهید و از چالش ها و مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. جمع آوری داده های فروش در یک مکان و ارجاع منظم به آن می تواند باعث شفافیت عملکرد سازمان شما شود. نرم افزار هوش تجاری می تواند مکانی مرکزی برای ذخیره تمام داده های سازمان شما فراهم کند و ستون های صفحه گسترده را به نمودارها و نمودارهای بصری تبدیل کند که می توانید از آنها برای هدایت بهتر تیم خود و اتخاذ تصمیمات مقرون به صرفه استفاده کنید. در ادامه می خواهیم مزایای استفاده از هوش تجاری در تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده و تاثیر آن بر افزایش درآمد سازمان را بررسی کنیم.
هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری یا به اختصار BI ترکیبی از روشهای تحلیل کسبوکار، دادهکاوی، تجسم دادهها، ابزارها و زیرساختهای داده و بهترین شیوهها است که به سازمانها در تصمیمگیری مبتنی بر داده کمک میکند. در عمل زمانی هوش تجاری دارید که درک کاملی از داده های سازمان خود داشته باشید و از آن داده ها برای ایجاد تغییرات، حذف ناکارآمدی ها و انطباق سریع با تغییرات بازار یا عرضه استفاده کنید. گزارش ها و داشبوردها اجزای اصلی نرم افزار هوش تجاری هستند. داشبوردها توسط نرم افزار هوش تجاری میزبانی می شوند و به طور خودکار داده های موجود را در قالب نمودارها و نمودارها نشان می دهند.
هوش تجاری چگونه کار می کند؟
سازمان ها و کسب و کارهای مختلف مشکلات و اهدافی دارند. برای پاسخ به این سوالات و پیگیری عملکرد در برابر اهداف سازمان، داده های لازم را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند و در نهایت مشخص می کنند که برای دستیابی به اهداف چه اقداماتی لازم است.
از نظر فنی، داده های خام از فعالیت های تجاری جمع آوری می شود. این داده ها در یک انبار داده پردازش و ذخیره می شوند تا کاربران بتوانند برای شروع فرآیندهای تحلیلی و پاسخ به سؤالات تجاری به آن دسترسی داشته باشند.
سامانه روابط عمومی دیتاک
اگرچه BI به کاربران نمی گوید که در صورت گذراندن یک فرآیند خاص چه کاری انجام دهند یا چه اتفاقی می افتد، اما فقط یک ابزار گزارش دهی نیست. درعوض، هوش تجاری به کاربران کمک میکند تا با سادهسازی مراحل مورد نیاز برای یافتن، ادغام و جستجوی دادههایی که برای تصمیمگیری تجاری به آنها نیاز دارند، روندها را درک کرده و بینشهایی به دست آورند.
هوش تجاری چگونه می تواند به بهبود سود سازمان کمک کند؟
امروزه، با داشبورد هوش تجاری، کاربران نهایی در هر بخش از سازمان می توانند با استفاده از روشی کارآمد به اطلاعات کسب و کار مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، بدون اینکه نیازی به مراجعه به تحلیلگران فناوری اطلاعات یا تجاری برای کسب اطلاعات بیشتر داشته باشند. این اطلاعات می تواند به ویژه در توسعه قابل توجه بخش فروش و بازاریابی سازمان مفید باشد. در ادامه، برخی از مزایای کلیدی استفاده از نرم افزار هوش تجاری که می تواند فروش سازمان شما را افزایش دهد، بیان می کنیم.
به مشتریان فعلی بیشتر بفروشید
همانطور که می دانید هزینه یافتن مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است. بنابراین، نتایج یک مطالعه نشان داد که "احتمال فروش به یک مشتری فعلی 14 برابر بیشتر از فروش به یک مشتری جدید است."
با داشتن هوش تجاری، تیم فروش شما درک بهتری از آنچه مشتریان شما می خرند، و شاید مهم تر از آن، چه چیزی را نمی خرند، خواهد داشت. ردیابی داده های فروش روند تقاضا را شناسایی می کند و به شما امکان می دهد محصولات دیگر را به مشتریان بفروشید. به عنوان مثال، اگر یکی از مشتریان شما به دنبال خرید نرم افزار مدیریت منابع انسانی (HR) است اما نمی خواهد یک برنامه نرم افزاری حقوق و دستمزد بخرد، می توانید یک کمپین بازاریابی ایجاد کنید که این مشتری خاص را هدف قرار دهد.
ارائه خدمات بهتر به مشتریان
با ردیابی سوابق فروش مشتریان و تجزیه و تحلیل عادات خرید آنها، می توانید تصویر کاملی از نیازهای تجاری مشتری خود ایجاد کنید. با هوش کاربردی به دست آمده از نرم افزار هوش تجاری، تیم فروش می تواند در جلسه با مشتری شرکت کند و آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به سوالات او داشته باشد، فرصت های بالقوه برای صرفه جویی در هزینه ها را مطرح کند، محصولات جدید را معرفی کند که می تواند در فروش و رشد فروش کمک کند. با بررسی موجودی و وضعیت موجودی فعلی از چالش های تحویل محصول در آینده جلوگیری کنید.
همانطور که شما و تیمتان در مورد نیازهای مشتریان خود اطلاعات بیشتری کسب می کنید، می توانید خدمات بهتری ارائه دهید، روابط خود را تقویت کنید و وفاداری ایجاد کنید.
تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید
با بازار همراه باشید و از رقبای خود جلوتر باشید. شما دسترسی نامحدودی به اطلاعات کسب و کار فعلی دارید و باید از این اطلاعات در تصمیم گیری استفاده کنید. توجه داشته باشید که تصمیمات احساسی یا ابتکارات مبتنی بر فکر می تواند منجر به خطراتی شود که نمی توانید از عهده آن برآیید.
با تجزیه و تحلیل داده های فروش مربوط به مشتریان و نمایندگان فروش یا محصولات، می توانید به تیم فروش یا نمایندگان فروش خود کمک کنید تا فروش بیشتری داشته باشند و روابط بهتری با مشتریان ایجاد کنند و در نهایت عملکرد فروش سازمان خود را بهبود بخشند.
با آشنایی بیشتر با تاریخچه فروش محصولات در صنایع مختلف، می توانید سازمان خود را برای افزایش تقاضا آماده کنید و توانایی پاسخگویی به هر تقاضایی را داشته باشید. علاوه بر این، اگر به اطلاعات دقیق و به موقع دسترسی دارید، می توانید به راحتی اقدامات خود و تیمتان را در مورد مشتریان توجیه کنید.
دسترسی به یک منبع گزارش منحصر به فرد و قابل اعتماد
در بسیاری از سازمان ها، اطلاعات مربوط به مشتریان، محصولات و فعالیت های بازاریابی در سیستم های مختلف توزیع شده در بخش های مختلف سازمان ذخیره می شود. در برخی موارد، حتی این سیستمهای نامتجانس هیچ ارتباطی ندارند و هیچ زمانی برای اشتراکگذاری موثر و کارآمد دادههای خود ندارند.
نرم افزار هوش تجاری می تواند به عنوان یک منبع واحد و قابل اعتماد برای ذخیره تمام داده های مربوط به کسب و کار عمل کند. این نرم افزار می تواند با سایر سیستم های شرکت از جمله برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، نقطه فروش، مدیریت انبار/ زنجیره تامین و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ادغام شود. این ادغام اندازه گیری داده های جامعی را با ابزارهای هوش تجاری شما فراهم می کند و تصویر بهتری از عملکرد و فرهنگ فروش شفاف تری به شما می دهد. این یکپارچه سازی به شما امکان می دهد تا داده ها را به طور جامع با ابزارهای هوش تجاری ارزیابی کنید، که تصویر کامل تری از عملکرد شما ایجاد می کند و فرهنگ سازمانی را در فروش به طور شفاف نشان می دهد.
هوش تجاری از سایر بخش های سازمان پشتیبانی می کند
این فقط بخش های فروش نیستند که از هوش تجاری سود می برند. دسترسی به دانش دادههای فروش، مانند محصولاتی که میفروشند و چه کسی آنها را خریده است، میتواند بخشهای دیگر کسبوکار شما را کارآمدتر کند. به عنوان مثال، یک بخش تولید می تواند تقاضای محصول را بهتر برنامه ریزی و پیش بینی کند. این بدان معناست که بخش خدمات مشتری یا بخش بازاریابی برای برنامه ریزی تولید، توسعه محصول و برنامه ریزی تولید و نیازهای نیروی انسانی اطلاعاتی برای کمک به شناسایی کمپین هایی دارند که باعث تحریک یا اصلاح فروش می شوند.
علاوه بر این، رهبری سازمان به داشبوردهای عملیاتی دسترسی خواهد داشت که اطلاعات جامعی در مورد فعالیت های نیروی فروش ارائه می دهد که به آنها کمک می کند تا تصمیمات استراتژیک را به نفع شرکت اتخاذ کنند و سرمایه گذاری های آتی در زمینه فروش را توجیه کنند. بنابراین می توان گفت دسترسی به داده ها از یک منبع قابل اعتماد بین بخش های مختلف سازمان و در نهایت کل سازمان ارزش ایجاد می کند.
سودآورترین مشتریان خود را شناسایی کنید و روی آنها تمرکز کنید
بهترین مشتریان شما لزوماً آنهایی نیستند که بیشترین سفارش را دارند، بلکه مشتریان قابل اعتمادی هستند که مرتباً سفارشات خوبی ارائه می دهند و رفتار خود را تکرار می کنند. با کمک نرم افزار هوش تجاری می توانید مشتریان خود را بر اساس تعداد خرید، دفعات و ارزش خرید آنها رتبه بندی کنید تا بتوانید دقیقا بهترین مشتریان خود را مشخص کنید و پس از ایجاد لیستی از سودآورترین مشتریان، بهتر بتوانید فعالیت های بازاریابی خود را بهینه کنید بر روی هدف قرار دادن مشتریان احتمالی مشابه تمرکز کنید. منطقی است که به دنبال مشتریان بالقوه ای باشید که ویژگی های مشابهی دارند و تلاش بیشتری برای جذب آنها انجام دهید.
با کمی مهارت و نرم افزار هوش تجاری خوب، می توانید با اجرای مراحل ساده، رتبه بندی مشتریان فعلی خود را بر اساس ارزش ارتباط آنها با سازمان شروع کنید. در ابتدا، شما فقط می توانید آنها را بر اساس شایستگی رتبه بندی کنید، سپس فرصت های دیگر مانند پرداخت زمانی، بازگشت، شکایات و غیره را در نظر بگیرید.
فروش خود را با دقت بیشتری پیش بینی کنید.
اطلاعات مربوط به درآمد آتی به سوالاتی مانند «چه چیزی»، «به چه کسی» و «چه زمانی» بفروشیم پاسخ می دهد. این اطلاعات دقیق و به موقع است و ارزش تجاری بی نظیری دارد. مطالعات صنعت نشان می دهد که افزایش دقت پیش بینی منجر به بهبود قابل توجهی در عواملی مانند حجم سفارش، سطح موجودی تخفیف و حاشیه سود می شود.
با استفاده از بینش ارائه شده توسط نرم افزار هوش تجاری، تیم های بازاریابی و فروش می توانند دقت پیش بینی های خود را با ترکیب تقاضای فصلی، تبلیغات محصول، محصولات کم فروش، متغیرهای علت، محصولات پرفروش و موارد دیگر بهبود بخشند. هنگامی که اطلاعات کافی برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل در دسترس باشد، ریسک پیش بینی می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد و قابلیت اطمینان افزایش یابد. ابزارهای هوش تجاری اطلاعاتی را در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهند که تصویر دقیقی از تاریخچه فروششان به آنها می دهد. دسترسی آسان و مستقیم به سوابق فروش به تصمیم گیری بهتر و دقیق تر و تسریع پشتیبانی و خرید کمک می کند.
اثربخشی برنامه های بازاریابی خود را اندازه گیری کنید
نرمافزار هوش تجاری میتواند به شما کمک کند تا تلاشهای بازاریابی خود را برنامهریزی و نظارت کنید، و همچنین عملکرد را برای تعیین اینکه مشتریانتان به کدام تبلیغات یا تبلیغات به خوبی پاسخ دادهاند، نظارت کنید. از این طریق می توان دلارهای تبلیغاتی را هدایت کرد و به کمپین های موفقی که بهترین بازگشت سرمایه را دارند اختصاص داد. به عنوان مثال اگر برنامه بازاریابی A یک میلیون تومان قیمت داشته باشد و 3 میلیون فروش داشته باشد، در مقایسه با برنامه بازاریابی B که 500 هزار تن قیمت دارد و 5 میلیون تن می شود، بی پول نیست. با استفاده از هوش تجاری هوشمند خود، می توانید درآمد هر اینچ از تبلیغات را به حداکثر برسانید. با مقایسه نتایج واقعی با انتظارات کمپین خود، میتوانید هوشمندانهتر بازاریابی کنید و فرصتهایی را برای افزایش فروش و رشد شناسایی کنید.
خلاصه و نتیجه گیری
هوش تجاری از ابزارها و زیرساخت های مختلفی برای تبدیل داده های خام به اطلاعات مفید استفاده می کند و در نتیجه به سازمان ها در تصمیم گیری استراتژیک کمک می کند. استفاده موثر از هوش تجاری توسط تیم فروش و بازاریابی می تواند منجر به نرخ حفظ مشتری بهتر، درآمد بیشتر از کمپین های فروش/بازاریابی و سطوح بالاتر رضایت مشتری شود و در نهایت، مشتریان خوشحال به معنای درآمد بیشتر برای سازمان است.
مدیران فروش باید بر شاخص های کلیدی عملکرد، عملکرد فردی و تیمی تمرکز کنند