Power BI یک راه حل کاربرپسند است که توسط مایکروسافت برای مدیریت خدمات تجزیه و تحلیل تجاری مانند تجسم داده ها، به اشتراک گذاری چنین داده هایی از طریق خط داده شرکت شما، و اتصال منابع داده های مختلف از سراسر جهان توسعه یافته است تا کاربران نهایی بتوانند ویرایش کنند. این داده ها را برای ارائه ها، داشبوردها و گزارش های خود تغییر داده و از آنها استفاده کنید.
این آموزش Power BI به شما در یادگیری اصول و همچنین موضوعات پیشرفته تر مرتبط با این برنامه کمک می کند. این فرصت را برای شما فراهم می کند تا سطح شایستگی خود را در این زمینه افزایش دهید.
بنابراین، بیایید با نحوه عملکرد آن آشنا شویم تا طرحواره های پایگاه داده قوی ایجاد کنیم و نتایج را برای شما ایجاد کنیم!
آموزش Microsoft Power BI - راهنمای قطعی
موضوعات ذکر شده در زیر مواردی هستند که در این آموزش Power BI پوشش داده خواهند شد.
هوش تجاری چیست؟
Microsoft Power BI چیست؟
انواع مختلف مجوزها در Power BI
Power BI Desktop را دانلود و نصب کنید
Power BI Architecture
کامپوننت های Power BI
انواع منابع داده ای که Power BI پشتیبانی می کند
انواع نماهای موجود در Power BI Desktop
مقدمه ای بر DAX و Query Editor
نحوه ساخت داشبورد در Power BI
نمونه های داشبورد PowerBI
هوش تجاری چیست؟
دادهها از طریق ابزارها و سرویسهای هوش تجاری (BI) به بینشهای عملی تبدیل میشوند، که سپس بینش تجاری تیم مدیریت شرکت را اطلاع میدهند. استفاده از ابزار هوش تجاری (BI) برای دسترسی و تجزیه و تحلیل مجموعه دادهها و به اشتراکگذاری دادهها در ارائهها، خلاصهها، داشبوردها، نمودارها، نمودارها و نقشهها میتواند به خوانندگان اطلاعاتی درباره وضعیت کسبوکارشان بدهد.
بسته به زمینه، عبارت هوش تجاری همچنین میتواند به مجموعهای از ابزارها اشاره کند که دسترسی سریع و ساده به اطلاعات وضعیت فعلی یک سازمان را بر اساس دادههایی که در حال حاضر در دسترس هستند، امکانپذیر میسازد.
Microsoft Power BI چیست؟
Microsoft Power BI یک برنامه هوش تجاری است که برای استفاده توسط افراد فنی و غیر فنی طراحی شده است. هنگامی که توسط مشتریانی که قبلاً با اکسل آشنا هستند استفاده می شود، رابط کاربری Power BI نسبتاً آسان است و ارتباط قوی آن با سایر محصولات مایکروسافت آن را به یک ابزار سلف سرویس بسیار سازگار تبدیل می کند که به آموزش اولیه کمی نیاز دارد.
نسخه رایگان Power BI برای صاحبان مشاغل کوچک و متوسط قابل دسترسی است، در حالی که نسخه حرفه ای با نام Power BI Plus با هزینه اشتراک ماهانه برای سازمان های بزرگتر ارائه می شود. نسخه دسکتاپ ویندوز 10 با عنوان Power BI Desktop و همچنین برنامه های موبایلی بومی برای دستگاه های Windows، Android و iOS برای دانلود در دسترس هستند. Power BI Report Server برای شرکتهایی که ترجیح میدهند دادهها و گزارشهای خود را در محل نگهداری کنند تا در فضای ابری در دسترس است. Power BI Report Server به نسخه خاصی از برنامه دسکتاپ نیاز دارد که به طور مناسب Power BI Desktop برای Power BI Report Server نامیده می شود.
انواع مختلف مجوزها در Power BI
مجوز Power BI طیفی از عملکردهایی را که در سرویس Power BI در دسترس کاربران است را تنظیم می کند: به عنوان مثال، کاربران می توانند به ویژگی های زیر دسترسی داشته باشند:
منطقه ای برای ذخیره داده ها و گزارش ها و همچنین یک تکنیک کار
امکان همکاری با یکدیگر بر روی گزارش ها
دسترسی به منابع داده، تجزیه و تحلیل داده ها و ایجاد گزارش همگی با Power BI Free / Desktop که یک مجوز رایگان است امکان پذیر است. هر مشتری فردی که می خواهد برای استفاده خود گزارش ایجاد کند و نیازی به دسترسی به اطلاعات از طریق سرویس ذخیره سازی ابری ندارد، هدف این گزینه مجوز قرار می گیرد.
Power BI Desktop / رایگان
Power BI Free / Desktop تمام عملکردهای توسعه را پوشش می دهد، مانند ادغام صدها منبع داده، ایجاد گزارش در Power BI Desktop، از جمله (در یک ماشین محلی)
- داده ها و گزارش ها در یک ایستگاه کاری جداگانه عمدتاً در فضای ابری در Power BI ذخیره می شوند
- گزارش/داده ها را به صفحه گسترده اکسل، ارائه پاورپوینت یا فرمت دیگری صادر کنید.
- فرمت پی دی اف (قالب سند قابل حمل)
- پایتون برای ایجاد تجسم با زبان برنامه نویسی R استفاده می شود.
Power BI Pro
در مقایسه با مجوز رایگان، مجوز Pro ویژگیهای اضافی مانند اشتراکگذاری دادهها و گزارشها با سایر کاربرانی که دارای مجوز Pro نیز هستند، ذخیره مجموعه دادهها (تا 10 گیگابایت برای هر کاربر)، انتشار نتایج در یک وبسایت یا سایت شیرپوینت، و بسیاری از ویژگی های دیگر
Power BI Pro بر اساس مجوز برای هر کاربر است. قابلیت های آن به طور گسترده در کسب و کارهای کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد که در آن کاربران ملزم به ایجاد، توزیع و بررسی گزارش های ایجاد شده توسط سایر کارمندان هستند. Pro License اغلب همراه با اشتراک Power BI Premium در شرکت ها و سازمان های بزرگ استفاده می شود.
Power BI Premium برای هر کاربر
مایکروسافت این گزینه مجوز را در آوریل 2021 در دسترس مشتریان قرار داد. مزایای هر دو مجوز Power BI Pro و اشتراک سالانه Power BI Premium در این بسته ترکیب شده است. بنابراین، برخی از ویژگیهای Premium مانند مدلهای کلان داده (تا 100 گیگابایت)، رفرشهای برنامهریزیشده مکرر (تا 48 بار در روز)، و عملکردهای ممتاز مانند گزارشهای صفحهبندی شده یا اسکریپتهای هوش مصنوعی (AI) در دسترس شما هستند.
Power BI Premium، با وجود اینکه معمولاً از آن به عنوان مجوز یاد می شود، در واقع یک سرویس اشتراک است (آن را با Power BI Premium برای هر کاربر اشتباه نگیرید). به کاربران خاصی اختصاص داده نمی شود، بلکه به کل سازمان به عنوان یک کل اختصاص داده می شود.
نحوه دانلود و نصب Power BI Desktop
مراحل زیر برای دانلود Microsoft Power BI Desktop انجام می شود
مرحله 1 - به صفحه وب رسمی Microsoft Power BI - وب سایت رسمی Microsoft Power BI بروید
مرحله 2 - زبان را انتخاب کنید، دستورالعمل های زیر را بخوانید و روی گزینه دانلود کلیک کنید
مرحله 3 - پس از نصب Power BI Desktop فقط روی آن کلیک کنید تا باز شود
Power BI Architecture
Power BI یک مجموعه تجاری است که از تعدادی فناوری تشکیل شده است که برای عملکرد با هم طراحی شده اند. فناوری Microsoft Power BI از تعدادی مؤلفه تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا راه حل های هوش تجاری برجسته ای را ارائه دهند. این اجزا عبارتند از:
پرس و جو با قدرت زیاد
- Power BI Desktop یک اپلیکیشن هوش تجاری است.
- Power BI Mobile نسخه موبایل Power BI (برای گوشی های اندروید، iOS، ویندوز) است.
- Power Pivot مخفف Power Pivot (برای مدل سازی داده های جدولی در حافظه) است.
- مشاهده از موقعیت قوی (برای مشاهده تجسم داده ها)
- نمودار جریان برق (برای تجسم داده های جغرافیایی-مکانی سه بعدی)
- جلسه پرسش و پاسخ با نفوذ (برای پرسش و پاسخ زبان طبیعی)
به عبارت دیگر، یک کاربر Power BI داده ها را از منابع مختلف داده مانند فایل ها یا منابع Azure وارد می کند. سایر منابع داده شامل خدمات آنلاین مانند DirectQuery یا منابع دروازه است. سپس، با استفاده از ابزار توسعه کلاینت مانند Power BI Desktop، کاربران ممکن است با اطلاعات کار کنند. دادههایی که وارد شدهاند در اینجا پاک و تغییر میکنند تا خواستههای کاربر برآورده شود.
به محض اینکه داده ها پردازش و قالب بندی شدند، برای استفاده در ایجاد تجسم گزارش در دسترس هستند. گزارش مجموعه ای از نمایش های بصری مانند نمودارها، نمودارها، جداول، فیلترها و برش دهنده ها است که اطلاعات را منتقل می کند.
گزارش های توسعه یافته در دسکتاپ Power BI را می توان در دو نوع پلتفرم مختلف منتشر کرد: Power BI Service و Power BI Report Server که مراحل بعدی زنجیره فعالیت ها هستند.
Power BI Service یک پلت فرم مبتنی بر ابر در دسترس عموم است، در حالی که Power BI Report Server یک پلت فرم داخلی است که توسط یک فایروال محافظت می شود.
با پیوست کردن تصاویری از مطالعات رسمی خود به این پلتفرمها، میتوانید داشبورد بسازید. اشتراک گذاری و همکاری با سایر کاربران در داخل یا خارج از کسب و کار شما از طریق چندین گزینه تحویل مانند مرورگر وب، Power BI در iPad و سایر دستگاه های تبلت، رایانه های شخصی و تلفن های همراه و سایر دستگاه ها امکان پذیر است.
کامپوننت های Power BI
- Power Query
- پاور پیوت
- نمایش قدرت
- نقشه قدرت
- Q/A قدرت
- Power BI Desktop
انواع منابع داده ای که Power BI پشتیبانی می کند
منابع داده زیادی وجود دارد که توسط Power BI پشتیبانی می شوند. می توانید دریافت داده را از منوی کشویی انتخاب کنید، که تمام اتصالات داده موجود را نمایش می دهد. این شما را قادر می سازد تا به انواع فایل های مسطح، پایگاه های داده SQL و سرویس های ابری Azure و همچنین پلتفرم های مبتنی بر وب مانند فیس بوک، گوگل آنالیتیکس و نمونه های شی Salesforce متصل شوید. همچنین شامل یک اتصال ODBC است که به شما امکان می دهد به سایر منابع داده ODBC که در وب سایت لیست نشده اند متصل شوید.
در زیر منابع داده ای موجود در Power BI آمده است.
- فایل های مسطح
- پایگاه داده SQL
- فید OData
- پرس و جو خالی
- پلتفرم ابری Azure
- خدمات آنلاین
- پرس و جو خالی
- سایر منابع داده مانند Hadoop، Exchange، یا Active Directory و غیره.
برای به دست آوردن اطلاعات در دسکتاپ Power BI، ابتدا باید به گزینه Get data در صفحه اصلی بروید. در ابتدا پرکاربردترین منابع داده را به شما معرفی می کند. سپس از منوی کشویی گزینه More را انتخاب کنید تا فهرست جامعی از منابع داده در دسترس را مشاهده کنید.
وارد کردن مجموعه داده ها به Power BI Desktop
اولین کاری که باید برای ساخت داشبورد انجام دهید با منابع داده شما ارتباط دارد. مراحل وارد کردن مجموعه داده ها به شرح زیر است:
- انتخاب کنید و روی دکمه دریافت داده کلیک کنید
- منابع داده ای را که می خواهید متصل کنید انتخاب کنید. شما CSV، excel azure و غیره دارید. حتی میتوانید در صورت لزوم دادهها را از صفحات وب پاک کنید.
- آن را در مدل خود بارگذاری کنید.
- بر روی دکمه دریافت داده کلیک کنید
انواع نماهای موجود در Power BI Desktop
هنگامی که برای اولین بار داده ها را اضافه می کنید، یک صفحه خالی ظاهر می شود و با سه نمای اصلی در سمت چپ صفحه روبرو خواهید شد.
مشاهده گزارش
نمای گزارش اولین مورد در لیست، در بالای صفحه است. همچنین نمای پیشفرض است، به این معنی که در اولین راهاندازی Power BI Desktop، آن را خواهید دید. سازندگان از این نما برای ایجاد گزارشهای جذاب بصری بر اساس دادههایشان استفاده میکنند. برای بسیاری از سازندگان، این صفحهای است که بیشتر وقت خود را روی آن میگذرانند.
با شروع فضای مربع خالی در سمت چپ و لیستی از ابزارها و عملکردهای موجود در سمت راست، پیمایش و استفاده از نمای گزارش آسان است. نمودارهای میله ای، نمودارهای دایره ای، نمودارهای خطی و تعداد زیادی تجسم دیگر در این منطقه ساخته خواهند شد. برای بررسی بسیاری از گزینههای تجسم موجود در نمای گزارش کمی زمان بگذارید و با قابلیتهای آنها راحت شوید. وقتی با انواع مختلف تجسمهای قابل دسترسی راحتتر شوید، میتوانید به سرعت انتخاب کنید که کدام گزینه به بهترین وجه دادههای شما را منعکس میکند و آنچه را که دادههای شما به وضوح میگویند بیان کنید. در حالی که در این نما، شما همچنین می توانید صفحات زیادی را به یک گزارش اضافه کنید و به شما این امکان را می دهد که در صورت ارسال این مدل ها از طریق Power BI Service، تمام داده های مرتبط خود را در یک نقطه مفید و قابل درک نگهداری کنید.
نمای گزارش در power bi
سایر ویژگی ها در نمای گزارش نیز موجود است. برای مثال می توان تصاویر را کپی و جایگذاری کرد و همچنین صفحات گزارش را مخفی کرد.
مشاهده داده ها
نمای Data را در نظر بگیرید، که بعد از آن دنبال می شود. گزینه Data view در مرکز صفحه قرار دارد. هنگامی که تلاش خود را برای مدل سازی داده های خود صرف کردید، می توانید نتایج را در نمای داده مشاهده کنید. به جای ارائه تصاویری شبیه به آنچه ساختهاید، دادهها اطلاعات را در قالب شبکهای، تکه تکه ارائه میکند.
شما باید مدتی را صرف آشنایی با Data View کنید، درست مانند نمای گزارش، تا بتوانید نحوه استفاده از آن را به نفع خود بدانید. هنگامی که نمای داده را بررسی کردید و با آن آشنا شدید، متوجه خواهید شد که تجسم داده های خود به این روش مزایای زیادی دارد. برای شروع، می توانید اجزای کوچکتر داده های خود را با دقت بیشتری مطالعه کنید. شما همچنین می توانید برای بیت های خاصی از اطلاعات جستجو کنید، اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید و اطلاعات را سازماندهی کنید. نمای داده می تواند به شما کمک کند تا بینش بیشتری در مورد داده های خود به دست آورید تا بتوانید آنها را از دیدگاه های مختلف مطالعه کنید. شما قادر خواهید بود دانش داده های خود را بهینه سازی کنید و بهترین تصمیمات آگاهانه ممکن را در نتیجه تلاش خود بگیرید.
نمای مدل
نمای مدل تمام جداول، ستون ها و روابط موجود در مدل را نمایش می دهد. این نمای به ویژه زمانی می تواند مفید باشد که مدل شما دارای روابط پیچیده بین تعداد زیادی جداول مختلف باشد.
برای مشاهده نمایی از مدل فعلی، روی نماد Model در سمت پنجره سمت راست کلیک کنید. هنگامی که مکان نما خود را روی یک خط رابطه قرار می دهید، ستون های مورد استفاده نمایش داده می شوند.
اگر از طرح زمینه گزارش استفاده میکنید، رنگهای سرصفحه کارت جدول بهطور خودکار با رنگهای موضوع گزارشی که انتخاب کردهاید مطابقت خواهند داشت. اگر رنگ خیلی نزدیک به سفید باشد، برای جلوگیری از شرایطی که در هنگام استفاده از ویژگی حالت دوگانه مرورگر، تشخیص بین جداول دشوار است، از آن در سرصفحههای طرح زمینه مدل view استفاده نمیشود.
مقدمه ای بر DAX و Query Editor
DAX
در هوش تجاری و تجسم، DAX (عبارات تجزیه و تحلیل داده ها) یک زبان بیان فرمول است که ممکن است در انواع فناوری ها مورد استفاده قرار گیرد. DAX همچنین به عنوان یک زبان تابعی شناخته می شود زیرا کل کد در یک تابع واحد قرار دارد. انواع داده ها در فرمول های برنامه نویسی DAX به دو دسته عددی و دیگر تقسیم می شوند. انواع داده های عددی شامل اعداد صحیح، ارز و اعشار هستند، در حالی که سایر انواع داده ها شامل انواع داده های رشته ای و باینری هستند.
علاوه بر سایر توابع، عبارات شرطی و ارجاعات مقدار، یک تابع DAX می تواند شامل توابع اضافی نیز باشد.
ویرایشگر پرس و جو
Query Editor در Power BI ابزاری برای تبدیل و ویرایش فایل های داده قبل از قرار دادن آنها در محیط Power BI است.
هنگامی که از ویرایشگر Query استفاده می کنید، به عنوان یک محفظه داده میانی عمل می کند و به شما این امکان را می دهد که داده ها را با برجسته کردن یا انتخاب سطرها و ستون ها، جداسازی سطرها و ستون ها، چرخش یا حذف ستون ها و غیره تغییر دهید. تغییرات ایجاد شده توسط ویرایشگر Query در Power BI در مجموعه داده اصلی که برای ایجاد آنها استفاده شده است منعکس نمی شود. به محض تکمیل پیش پردازش و تبدیل داده های خود به فرمت مناسب، می توانید آن را در محیط Power BI بارگذاری کنید.
ساخت داشبورد در Power BI Desktop
قبل از اینکه وارد ساخت داشبورد شویم، ابتدا در مورد چیستی داشبورد بحث کنیم
داشبورد چیست؟
داشبورد را می توان به عنوان یک بوم برای گردآوری تجسم های مختلف یا عناصری که مجموعه داده ها را نشان می دهد تعریف کرد. نمای کلی داستان را در اختیار شما قرار می دهد و شامل تمام جنبه های مهم گزارش می شود. یک گزارش می تواند یک صفحه یا چند صفحه باشد.
بیایید در نظر بگیریم که در حال ایجاد یک داشبورد در Power BI از ابتدا هستیم.
به عنوان مثال، فرض کنید در حال ایجاد یک داشبورد فروش برای کشورهای مختلف هستیم. برای ایجاد این، باید دادههای فروش، محصولات، سفارشها، فروش و جزئیات منطقه مربوط به مشتری را به سیستم Power BI وارد کنیم. با استفاده از این دادهها، ما میتوانیم انواع مجزای از تجسمها را ایجاد کنیم تا جنبههای دادههای وارد شده را بهطور مؤثر نشان دهیم.
به محض باز کردن دسکتاپ Power BI، یک فضای کاری ظاهر می شود. شما برگه هایی مانند Home، Modeling، View و Help در نوار بالایی با طیف وسیعی از گزینه ها در آنها دارید. دو بخش در سمت راست، فیلدها و تجسم ها وجود خواهد داشت. بخش Fields شامل تمام فیلدهای جداول داده های وارد شده است، در حالی که در Visualizations می توانید تصویری را انتخاب کرده و آن را ویرایش کنید.
مرحله 1 - آوردن اطلاعات
هنگامی که در ابتدا کار روی داشبورد Power BI را شروع می کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که داده ها را از فایل های منبع وارد کنید. با کلیک بر روی دکمه دریافت داده، یک منبع داده را از منوی کشویی انتخاب کنید. با انتخاب یک منبع داده و کلیک بر روی اتصال به منبع داده متصل شوید. در ویرایشگر Power Query میتوانید دادههای وارد شده را آماده کنید.
مرحله 2 - فرمت کردن
شما می توانید از تب Data به تمام جداول وارد شده دسترسی داشته باشید، جایی که می توانید آنها را در قالب جدول نیز مشاهده کنید. لیستی از جداول و فیلدها در داخل آن جداول در سمت راست صفحه وجود دارد. میتوانید با انتخاب آنها از منوی کشویی، اقدامات قالببندی را روی یک جدول یا فیلد انجام دهید. اگر فیلدهایی دارید که حاوی داده هایی مانند تاریخ، زمان، شهر، ایالت، ارزش درصد، واحد پول و غیره هستند، می توانید با انتخاب گزینه مناسب، قالب یا نوع داده را از تب Modeling تغییر دهید.
مرحله 3 - مدل سازی
علیرغم این واقعیت که پیوندها و اتصالات بین هر دو جدولی که وارد میکنید قبلاً توسط موتور Power BI ایجاد شدهاند، همچنان میتوانید با انتخاب تب Model از نوار افقی سمت چپ در نوار ابزار، مدل داده را بررسی کرده و تغییراتی در آن ایجاد کنید. روابط بین دو جدول با پیوندهایی نشان داده می شود که دو فیلد را به هم متصل می کنند که توسط هر دو جدول مشترک است.
مرحله 4 - ایجاد تصاویر
اکنون که فرآیند ادغام انواع مختلف تصاویر و گرافیکها را در داشبورد خود تکمیل کردهایم، در حال تکمیل آخرین مراحل هستیم. در صورت نیاز، می توانید تجسم ها را در داشبورد تغییر مکان داده و اندازه آنها را تغییر دهید. همچنین می توانید داشبورد را با انتخاب موضوع، تغییر اندازه صفحه، تغییر پس زمینه و غیره سفارشی کنید.
مرحله آخر - داشبورد را منتشر کنید
کار ما با اضافه کردن انواع مختلف گرافیک و تصاویری که میخواهیم روی داشبورد داشته باشیم، تمام میشود. از آنجایی که به مرحله نهایی نزدیک می شویم. بیایید تجسم های داشبورد را مطابق با نیاز خود تنظیم و اندازه آن را تغییر دهیم. همچنین میتوانید تمهایی را برای داشبورد، اندازه صفحه پسزمینه آن و غیره انتخاب کنید.
انتشار داده ها در power bi
پس از تکمیل داشبورد خود، میتوانید آن را در فضای کاری Power BI منتشر کنید تا دیگران آن را ببینند. برای شروع، داشبورد خود را در هارد دیسک رایانه خود ذخیره کنید.
برای انتشار داشبورد در وب، گزینه Publish را از منوی کشویی انتخاب کنید. وارد حساب Power BI خود شوید و مراحل انتشار بدون خطا تکمیل خواهد شد. پس از آن، اتصال به یک صفحه وب که داشبورد در آن آپلود شده و برای سایر کاربران قابل دسترسی است، در اختیار شما قرار می گیرد.